Kasteel
De rails en bovenkabels van de halte voor het stadion doen straks geen werk meer?

Verontrustend bericht in het AD/RD van gisteren. Hieronder gecopy-past, voor de volledigheid. Bushalte Spangen van tramlijn 8, dreigt te verdwijnen. Wat nu? Laat weten of deze OV-lijn niet zo rigoureus moet worden afgeserveerd en waarom deze moet blijven. Petitie starten? Wat gaan we er als Sparta aan doen? Met nog meer auto’s waar geen plek voor is naar de wedstrijden komen? De BVO mag zich hier trouwens ook wel hard maken voor behoud of vervangend OV-vervoer. Op wedstrijddagen wel doorrijden? Worden de tramkabels en leidingen weggehaald? Vragen…..vragen….vragen…..

Tramlijnen in regio Rotterdam worden komende jaren (deels) geschrapt: dit verandert er

Verschillende haltes en (delen van) tramlijnen worden de komende jaren geschrapt. Op de resterende lijnen moet de tram sneller en vaker gaan rijden. Dat staat in de plannen die de gemeenten en wijkraden de komende maanden bespreken.

Marjoleine Kooyman 09-02-23, 12:30

Een deel van de trams is de komende jaren aan vervanging toe. Maar het Rotterdamse tramnet kent nog meer problemen. Zo zorgen de tramrails tussen het gewone verkeer voor onveilige situaties. Vooral in straten waar fietsers naast de trams rijden zoals op de Nieuwe Binnenweg, West-Kruiskade, Bergweg en Bergse Dorpsstraat. Bovendien zorgt dat voor vertraging omdat trams tussen auto’s in de file staan.

In 2019 (voor corona) stapten reizigers gezamenlijk 43 miljoen keer in de tram. Sinds corona daalde dat met 15 procent omdat meer reizigers ervoor kiezen om te lopen, fietsen of deelvervoer te gebruiken. ,,Als de reizigersaantallen blijven dalen en de tram steeds langzamer wordt, dan nemen de kosten toe en wordt de tram steeds meer onbetaalbaar”, constateert Metropoolregio (MRDH), het samenwerkingsverband voor het openbaar vervoer in de regio Rijnmond .

Tramlijnen in 2030

In 2030 ziet het Rotterdamse tramnetwerk er daarom anders uit. ,,Aanpassen van een tramnetwerk is niet iets wat je van de ene op de andere dag doet”, zegt Louis Hueber van de MRDH. ,,Het vraagt tijd om tot een goed en gedragen plan te komen en dan moet het vervolgens nog uitgevoerd worden.”

Trams krijgen in de plannen waar mogelijk een eigen rijbaan, delen van de lijnen worden geschrapt en door trams vaker én sneller te laten rijden, moeten weer meer mensen instappen. De snelheid wordt verhoogd van gemiddeld 17,6 (trager dan de bus) naar 21 kilometer per uur. Rijdt er straks een bus of een tram over de nieuwe brug tussen De Esch en Feijenoord? De plannen voor een ‘hoogwaardige tramverbinding’ over de brug zijn niet gewijzigd, laat de woordvoerder van wethouder Vincent Karremans (vervoer, VVD) weten.

Dit verandert er:

Delfshaven:

Tramlijn 4 gaat straks niet langer over de Nieuwe Binnenweg maar stopt al bij de Eendrachtsweg. Vanaf de Nieuwe Binnenweg neemt de reistijd met het OV naar bijvoorbeeld het Centraal Station flink toe. ,,In alle gevallen is het veel sneller om naar Centraal te gaan fietsen”, schrijft de MRDH in het plan Toekomstvast Tramnet Rotterdam. Voordeel is wel dat door het verdwijnen van de tramsporen, de Nieuwe Binnenweg ook aantrekkelijker wordt als fietsroute.

De laatste drie tramhaltes van lijn 8 (Spangen, Huygensstraat en PC Hooftplein) worden eveneens opgeheven. Tramlijn 7 verdwijnt uit het Scheepvaartkwartier verbindt. Reizigers uit deze wijk kunnen dan gebruik maken van lijn 8 die een nieuwe halte krijgt bij het Vasteland, óf op de metro stappen bij Leuvehaven (400 meter lopen).

Noord en Crooswijk:

Tramlijn 8 verdwijnt uit Noord en Crooswijk. Haltes Zaagmolenstraat en de Benthuizerstraat worden opgeheven. De overige tramlijnen door deze wijken (lijn 4 en 7) krijgen -waar dat kan- een eigen rijbaan. Tramlijn 7 wordt ingekort en rijdt niet langer door naar de campus van de Erasmus Universiteit, maar tot de Boezemstraat. Om de Kralingse Plas en de wijk Nieuw Kralingen beter bereikbaar te maken, komt er mogelijk een nieuw stuk spoor met een eindpunt ten westen van de Kralingse Plas.

Abonneer
Abonneren op
26 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedback
Bekijk alle reacties