Sparta is het zomer transfer window goed doorgekomen want ‘we’ hebben onze topspelers aan boord kunnen houden. Daardoor lijkt Sparta opnieuw een succesvol seizoen tegemoet te gaan. De voortekenen zijn positief hoewel tegenstanders natuurlijk Sparta ook anders zullen gaan benaderen en zich bij een bezoek aan Het Kasteel defensiever zullen gaan opstellen.

Sparta is van degradatiekandidaat doorgegroeid naar stabiele Eredivisieclub

Sparta is van degradatiekandidaat doorgegroeid naar stabiele Eredivisieclub wat nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Zo gingen de 9.500 seizoenkaarten vlot over de toonbank en verzekerde de club zich al vroeg van een tweewekelijks uitverkocht stadion. Dit brengt met zich mee dat het nauwelijks nog mogelijk is extra kaarten te kopen om vrienden en bekenden eens uit te nodigden voor een bezoek aan een thuiswedstrijd. Nieuwe potentiële supporters kunnen daardoor niet aanraking komen met de club wat op termijn doodzonde kan zijn als daar mensen tussen zitten met een eigen bedrijf of een hoge functie in het bedrijfsleven hebben met het oog op toekomstige sponsormogelijkheden. De huidige capaciteit moet echt snel vergroot worden want het beperkt de club in verdere groei. Het is al vaak gezegd maar in groot-Rotterdam (driehoek Maassluis – Leiden – Gouda/Dordrecht) wonen veel mensen die interesse hebben in voetbal. Zoals Sparta nu presteert zouden er op de thuiswedstrijden 15 tot 17.500 toeschouwers af kunnen komen. Blijft Sparta stabiel presteren dan zullen die mensen terug blijven komen. Waar over Sparta een paar terug als een club met alleen een mooie historie en oude grijze mannen werd gesproken is Sparta erin geslaagd om tradities te combineren met het moderne waar inmiddels ook steeds meer jonge mensen op af komen. Om de huidige successen te ‘gebruiken’ om de club door te laten groeien is meer nodig.

Dus Sparta moet (veel meer) haast maken met uitbreidingsplannen van het stadion. Dat is complex en vergt tijd. Ambtelijke molens draaien traag. Sparta zal de druk op de Gemeente Rotterdam echter continue erop moeten houden om de uitbreidingsplannen onder de aandacht te houden – dit mag niet verslappen.

Secondary Ticketing is win-win

Om in de tussentijd toch nieuwe mensen met Sparta in aanraking te laten komen zou een website geïntroduceerd kunnen worden waar seizoenkaarthouders die om welke reden dan ook niet naar een thuiswedstrijd kunnen (ziek, vakantie, afspraken elders) hun SCC aanmelden. Geïnteresseerde bezoekers kunnen die ter beschikking gestelde zitplaats voor die ene wedstrijd kopen tegen de standaard verkoopprijs van een los verhoogd met een kleine opslag en SCC kaartaanbieder ontvangt hiervoor een kleine vergoeding. Het mes snijdt bij Secondary Ticket aan meer kanten: Sparta kan meer kaarten verkopen, ik schat aan de hand van het aantal lege plekken bij een gemiddelde thuiswedstrijd tussen de 250 en 350 plaatsen, nieuwe mensen leren Sparta kennen en de bestaande SCC houders zullen er ook een positief gevoel aan over houden.

Nood(tribune) breekt wetten

Noodtribunes. Ook al eerder besproken en door Manfred Laros al voorzichtig genoemd als optie om achter het doel bij de Denis Neville een tijdelijke tribune in de gracht te plaatsen tussen de twee vaste tribune trappen. Hier zouden dan ook circa 250 tot 350 fans een kaartje voor moeten kunnen kopen. Dit zou eventueel bij gebleken succes ook aan de BDK zijde gerealiseerd kunnen worden. Begin jaren ’70 heeft er ook een houten tribune voor Het Kasteel gestaan voor circa 500 toeschouwers. Nadeel daarvan is wel dat er voor 20 tot 30 rolstoelers een andere plaats gevonden moet worden. Deze alternatieven kunnen in ieder geval de capaciteit met zo’n 1.250 plaatsen vergroten, puur als overbrugging naar de gewenste uitbreiding.

Abonneer
Abonneren op
122 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedback
Bekijk alle reacties