5e!

Zomaar een bericht waarvan we hopen dat Dave van der Meer er zijn voordeel mee doet…….Sparta is populair. ‘We’ zijn op dit moment zelfs de op 4 na populairste sportclub van Nederland, zo blijkt uit een Sportsector Merkenonderzoek.

Sparta blijft achter

In één van zijn geweldige stukken op ITWM (heb je tijd – lees ze eens terug) schreef Maurice Dister al dat de inkomsten uit commercie en sponsoring van Sparta ‘mijlenver achter blijft bij de concurrenten’.

Deels is dat te verklaren door de beperkte commerciële ruimte die Sparta heeft. Meer business units zouden ‘we’ bijvoorbeeld zo verkopen. Maar die zijn er nou eenmaal niet. Toch verbazen we ons bij ITWM er al wat langer over dat Sparta het commercieel niet ‘vol’ krijgt. Nog steeds zijn veel business-seats niet structureel uitverkocht. Ze blijven leeg of worden soms per wedstrijd verkocht. De business units raken bij Sparta nog vol als we 16e staan in de eerste divisie. Maar de seats krijgt onze club zelfs niet uitverkocht als we subtop spelen – en de seats zijn niet duur. Ze worden in vergelijking met concurrerende clubs absoluut niet tegen de hoofdprijs ‘verkocht’. Daarnaast is zowel de huidige hoofdsponsor, als de vorige hoofdsponsor naar Dave van der Meer toegestapt. Op zich niets mis mee. Onze club heeft zeer gewaardeerde sponsoren op deze manier gevonden in de eigen vijver, maar het was dus geen resultaat van een zoektocht op de Nederlandse markt. Daar knaagt iets. Mist Sparta hier de boot niet. Waarom bleek onze club niet in staat om in ‘de markt’ een nieuwe grote hoofdsponsor aan te boren (die aanzienlijk meer geld wilde betalen dan De Goudse nu – dat is wel een voorwaarde natuurlijk). Dit zonder De Goudse tekort te doen – want we mogen deze verzekeringsmaatschappij dankbaar zijn dat ze Sparta al die jaren ongelooflijk trouw zijn gebleven.

Sparta heeft weliswaar veel meer geld weten te halen uit de commercie in de afgelopen jaren, maar een deel daarvan ging bijna automatisch, doordat eerste divisiecontracten omgezet werden in eredivisiecontracten bijvoorbeeld – zoals Laros al eens uitlegde. Doordat De Goudse opeens op de stoep stond met een beter sponsoraanbod dan de vorige hoofdsponsor D&S. En uiteraard stegen de inkomsten ook enigszins mee met de inflatie. Natuurlijk, er kwamen ook meer sponsoren bij. Maar toch. Commercieel vol is het nog niet. En dat is wel nodig, omdat de concurrentie nu eenmaal meer geld binnen haalt.

IJzer smeden nu het heet is

Veruit de grootste stappen heeft Sparta financieel gemaakt met het verkopen van spelers en het stijgen op de TV-ranglijst. Dervisoglu, Ache, Okoye, Emegha en Mijnans zijn zomaar wat spelers met wie onze club financiële klappers heeft gemaakt. Dat heeft er toe geleid dat we geld hadden om voor Sparta begrippen recordtransfersommen te betalen voor Olij, Kitolano en Lauritsen. Voltreffers. Daardoor staat het kapitaal nu ook weer op het veld. Geld maakt zo geld. De promotie, plek 11, plek 8 en nu waarschijnlijk een 6e plek geven onze club aanzienlijk hogere TV-inkomsten. Het stadion is daarnaast volledig uitverkocht. Allemaal prachtig!

Maar in onze dichtbevolkte Rijnmond Regio, met in de achtertuin Haaglanden, het Westland en De Goudse regio is het nu ook een prachtige tijd om het Spartaanse ijzer commercieel te gaan smeden. Op de ranglijst van de eredivisie staan we 6e. En volgens het Sportsector Merkenonderzoek staat Sparta staat dus op nummer 5 van de meest populaire sportclubs van Nederland! Daar moet toch (meer) geld uit te halen zijn? Het is te hopen dat Sparta dit weet te verzilveren. Misschien moet er een kanjer bij op de commerciële afdeling? Of ze er andere creatieve ideeën om de populariteit om te zetten in keiharde euro’s. Overigens stond Sparta ook in het vorige seizoen nog op een keurige 9e plek. Sparta heeft al tijden een prima uitstraling. Maar commercieel liggen we ook al tijden achter op teveel andere clubs.

Van de meest populaire sportclubs zijn er 28 voetbalclubs. Dus dat Sparta hierbij hoort is niet gek. Maar onze club laat toch maar mooi Twente, AZ, Groningen en heel wat andere clubjes achter zich. Op het onderzoek valt best wat aan te merken. Er zit een hoog ‘als je wint, heb je vrienden’ gehalte in het onderzoek. En het is al decennia bekend dat Sparta bij heel veel voetbalsupporters sympathie heeft en vaak genoemd wordt als ’tweede club’. Maar toch. Het bevestigt maar weer eens dat er geen excuus meer is voor de Spartaanse commerciële afdeling. Corona is de deur uit. We doen het sportief geweldig. We zijn populair. Volgend seizoen dienen alle commerciële mogelijkheden volledig benut te worden. Want als het nu niet meer lukt, wanneer dan wel?

Dank aan Nicoverken en Blue10

Dave van der Meer kan overigens direct aan de slag en proberen om een bedrijf binnen te halen die het dubbele betaalt voor het (rug)sponsorschap van Sparta. Of zou er wellicht ooit eens een bedrijf komen die uniek wil zijn en meer betaald voor het volledige shirt (zoals bij veel andere clubs). Hoe dan ook, Nicoverken stopt als shirtsponsor, maar blijft de club als sponsor wel trouw en dat gezegd hebbende is dit sowieso een zeer trouwe sponsor, die we dankbaar mogen zijn! Want Nicoverken was er juist ook in slechte tijden. En daar heb je wat aan! Terecht bedankt Sparta dan ook Nicoverken voor 10 seizoenen shirtsponsorschap.

Er is ook goed nieuws vanaf het sponsorfront. Blue10 verlengt het co-sponsorschap met 3 seizoenen. Uitstekend van dit bedrijf. We hopen uiteraard dat er ook een uitstekend bedrag voor Sparta voor terugkomt.

Abonneer
Abonneren op
18 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedback
Bekijk alle reacties