Vandaag heeft Sparta een nieuwe sponsornaam aan het tenue toegevoegd. Met het Rotterdamse bedrijf Beequip op één van de pijpen van het Sparta short lijkt alle ruimte wel zo’n beetje verkocht. Het is mooi dat zoveel bedrijven zich aan Sparta willen binden, maar wordt het niet een beetje druk op ons traditionele outfit?

Robey, D&S Groep, Nicoverken, VNOM, Trofipack, ESET en nu Beequip. Het Sparta tenue is verworden tot een wandelende reclamezuil in elfvoud. Sponsoring is iets dat keihard nodig is voor Sparta, maar waar het heilige rood-wit en zwart wel fors op moet inleveren. Je kan je inmiddels afvragen of elk stukje wat Sparta ademt vermarkt moet worden? Zijn er nog zaken bij onze voetbalclub waar we niet aan moeten tornen?

Uit de reacties die we eerder lazen zijn er best wel veel supporters die zich aan het ESET logo storen, maar anderen die maken er geen enkel probleem van. Maar waar stellen we dan de grens? Zijn dat neon-reclames op de voorgevel van Het Kasteel? Laten we in de Sparta-mars straks een sponsorboodschap doorsijpelen? Of krijgt ons stadion straks weer net zo’n troosteloze naam zoals het ooit het Eneco stadion heette?

Sponsoring is overigens van alle tijden. Zonder sponsoring geen voetbal op Spangen. In een ver verleden hoorde we uit de Pogo luidsprekers een schel geluid dat ons mededeelde dat Caballero de sigaret was die je moest roken. De megagrote Floryn Genever reclame zag je vanaf de A20 op het dak van de eveneens megagrote Schietribune fier pronken. En de tussenstanden van de wedstrijden op de andere velden werden weergegeven op reclameborden waarvoor je eerst een programmaboekje moest kopen om erachter te komen welk bedrijf er voor welke wedstrijd stond.

Maar toch: ons shirt, het meest heilige van de club, moet het echt nu zo vol gepropt worden? Kunnen we ons shirt niet anders vermarkten dan op de wijze zoals het nu gebeurd. Er zijn veel clubs die maar één sponsornaam hebben. Samen met de naam van de kledingfabrikant oogt het allemaal een stuk netter en mooier. Kunnen we de prijs van ons shirt niet wat hoger laten uitkomen en wat meer geduld en trots hebben om ons eigen A-merk Sparta te verkopen aan maar één bedrijf? Ik zou het toejuichen, want hoe het er nu uit ziet, ik vind het vreselijk. Het lijkt inmiddels wel een zijstraat van de strip in Las Vegas met al die toeters en bellen op dit outfit. Zelfs de tatoeages van Lars Veldwijk verbleken bij deze overdosis van commerciële boodschappen.

Het zal ongetwijfeld niet makkelijk zijn gezien de sportieve instabiliteit van Sparta in het laatste decennium. Maar dat hoeft het ook niet. Met het juiste verhaal en de commerciële vaardigheden van de Sparta medewerkers moeten we een één-shirtsponsor-beleid toch voor elkaar weten te boksen? En wat te denken van onze bestuursleden van de Stichting 1888 die de bewakers zijn van ons shirt? Waar is hun visie hierin?. Ik zou het toejuichen, al is het alleen maar om meer transparantie te scheppen, zij deze een keer op ITWM zouden toelichten.

Jaap uit Rotterdam

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties