Beacon-technologie is klaar om de manier waarop spelers omgaan met gokbedrijven en -merken te transformeren. Stel je voor dat je van je werk naar huis gaat, langs een plaatselijke gokwinkel loopt en je mobiele telefoon gaat af met een melding: “Je team speelt vanavond! Wed op Sparta Rotterdam met speciale kansen voor de wedstrijd van vanavond” of je krijgt ineens een melding met allerlei goede goksites bonussen. Klinkt futuristisch, toch? Welnu, dit soort nabijheidsmarketing bestaat vandaag al. Experts verwachten dat de Nederlandse gokmarkt flink veranderd gaat worden door deze beacons! 

De gemakkelijkste manier om de werking van bakentechnologie te begrijpen, is door het als een vuurtoren te beschouwen. Net zoals vuurtorens locaties markeren met lichtstralen, zijn bakens fysieke oriëntatiepunten die signalen naar mobiele apparaten sturen. Beacons zijn draadloze zenders die binnen een bepaalde perimeter data en notificaties via Bluetooth naar smartphones kunnen sturen.

Het zal je misschien verbazen dat de eerste commercieel levensvatbare bakens door Apple werden geïntroduceerd. De oorspronkelijke taak was om retailers te helpen bij het stroomlijnen van betalingen en lokale deals. In december 2013 werden iBeacons geïnstalleerd in 254 Amerikaanse winkels. In 2015 kwam ook Google op de markt en lanceerde een eigen type baken. Google Eddystone maakt ook gebruik van het concept van bakens in Google Maps. Beacon-technologie heeft sindsdien een lange weg afgelegd en Global Market Insights voorspelt dat de beacon-markt in 2024 meer dan 25 dollar miljard zal bedragen. Het is ook het waard om te beseffen dat Android-apparaten jaarlijks meer dan 40 miljard verzoeken krijgen om beacon-gerelateerde inhoud van Google Diensten.

De toepassing van deze technologie kent schijnbaar geen grenzen: er zijn bakens geïnstalleerd in stadions die de kijkers spelgerelateerde meldingen sturen, bakens die zijn opgesteld bij zebrapaden om telefoongebruikers te waarschuwen voor tegenliggers en zelfs bakens in zogenaamde machines die zijn ontworpen voor honden voor het gooien van een tennisbal. Ze geven beloningen aan het huisdier nadat het de bal opgehaald.

Gokexploitanten moeten echter voorzichtig zijn: te veel meldingen kunnen ertoe leiden dat gebruikers immuun worden voor proximity-marketing, en sterk aangepaste aanbiedingen kunnen klanten zelfs wegjagen. In een tijdperk vol digitale impulsen kunnen klanten snel onaangetast worden door advertenties en ze onbewust wegvegen. Daarom moeten gokbedrijven overwegen hoe ze kunnen profiteren van bakentechnologie: of het nu gaat om marketing binnen en buiten de winkel of geavanceerde gegevensverzameling of andere innovatieve interacties met spelers. De mogelijkheden zijn eindeloos.