We mogen bij Sparta blij zijn dat het hoogste orgaan van de club, de stichting Sparta 1888, zich bezig houdt met de bewaking van ons rood-witte tricot. Ondanks dat het klassieke shirt, gebaseerd op dat van Sunderland, tegenwoordig helemaal ‘noodzakelijk’ volgeplakt is met de meest lelijke sponsor-uitingen, is het nog wel een herkenbaar shirt. Je ziet en weet wanneer Sparta in de wei staat.

Bron van inkomsten

Dat voetbalshirts een belangrijke bron van inkomsten zijn dat weet elke club. Uitshirts veranderen elk seizoen, en soms is het zo dat clubs zelfs een extra editie in het lopende seizoen onder de aandacht van de aanhang brengen. Ook Sparta deed dit enkele seizoenen geleden door straatmerk Banlieu te laten samenwerken met kledingsponsor Robey. Een uniek item kwam op de markt en verkocht als een tierelier. Inkomsten voor de initiatiefnemers van Banlieu, Robey en voor Sparta. Een win-win-win-situatie. Op zicht niets mis mee en als supporters daar voor willen betalen, prima toch.

Elk seizoen een ander thuis shirt

Tegenwoordig zien we iets anders gebeuren wat de kassa van clubs geld oplevert: Het thuisshirt wordt vervormd, verkracht en ontheiligd. Dit omdat een thuis shirt niet meer elk jaar hetzelfde eruit zou mogen zien. De fanbase wil namelijk elk seizoen weer iets anders. Een groot deel van deze fanbase komt geen eens in stadions, maar wordt als voetbalconsumenten door pay-tv kanalen als Sky, ViaPlay en ESPN door de marketingtrechter van de clubs getrokken die elke cent nodig hebben om hun duurbetaalde spelers van hun salarissen te voorzien. Een shirt moet elk seizoen veranderen. Dit omdat een shirt dat vorig seizoen gekocht is, en op het shirt van het huidig seizoen lijkt, de supporter niet opnieuw zal verleiden een nieuw shirt te doen kopen.

Vreselijke creaties

We hadden het al over Sunderland. De club die de Sparta -bestuurders in 1899 bezochten en waar de heren ter plaatse werden betoverd om hoe het Sunderland-shirt er uit zag. Die prachtige rood-witte banen. Daar moest Sparta vanaf dat moment ook in gaan spelen. Prompt werden er een aantal tweedehands Sunderland shirts aangekocht in de Engelse scheepsbouw-stad.

Sunderland , een van de vele steden waar de “working-class” ruim vertegenwoordigt is, is een fantastische afzetmarkt voor de shirtjes van de plaatselijke voetbalclub. De club gaat mee in het moderne voetbal en wil koste wat het kost terugkeren in de lucratieve Premier-league. Reden om dus jaarlijks te shirts te veranderen en de kassa te laten rinkelen.

Zie in onderstaande afbeelding hoe het shirt door de jaren veranderd. Meest vreselijk is het shirt van 2021-22 waarin de strepen bovenaan het shirt zijn aangevreten door een stel overijverige motten uit de materiaalkast van de Ben Wessels van Sunderland:

Southampton, bij de beesten af

Daar waar Sunderland het nog een beetje op het Rood-wit van weleer laat lijken, is er ook een club in Engeland die alle schaamte voorbij is. Het Zuid Engelse Southampton maakt het helemaal niet meer uit en gaat de klassieke strepen volledig voorbij. Het shirt van de Saints is tegenwoordig gebaseerd op dat van Ajax. Je zou er als supporter maar in rond moeten lopen:

Atlético Madrid, lachspiegel-shirt

Topclub Atletico Madrid kan er ook houtje van om het shirt wreed te verneuken. In seizoen 21-22 kwam het shirt, alvorens het verkocht werd, uit een hele slecht functionerende wasmachine. In 17-18 en 18-19 mochten lelijke verticale en diagonale b-streepjes de echte strepen aanranden en m.i.v. dit seizoen heeft men bij het ontwerpen van het shirt een lachspiegel geadviseerd, veel slechter gaat het niet worden.

Ook in Nederland armoe troef.

Niet alleen supporters in het buitenland hebben te maken met fantasieloze en aan de commercie uitgebuite b-ontwerpen. Ook in Nederland ziet het er zo nu en dan niet uit. FC Utrecht heeft bijvoorbeeld helemaal geen herkenbaar thuisshirt. Ze hebben alleen de kleuren rood en wit. Ook PSV verziekt het thuisshirt stelselmatig door het aantal strepen op het shirt aan te passen of dan weer ergens witte vlakken te poneren die iets weg hebben van….. een spuuglelijk ondershirt. En zo zijn er meer clubs die het allemaal niets uitmaakt: ADO, Fortuna, Roda JC…noem ze maar op. Elk jaar weer iets anders.

Sparta op gelijke hoogte met Ajax en Feyenoord

Als het gaat om de traditie van een herkenbaar thuisshirt waaraan niet te morren valt bevindt Sparta zich op gelijke hoogte met Ajax en Feyenoord. Aan hun thuisshirt wordt ook niet getoornd. Ook SC Heerenveen, Excelsior en Telstar doen niet mee aan die onzin van het veranderen van je thuisshirt. Uiteraard ontkom je niet aan een enkel nuance verschil, maar de basis van een shirt daar zou je niet aan moeten willen toornen. Daarmee verloochen je de identiteit van je club en dat is de basis van je bestaan. Het is dus aan stichting 1888, bewaker van ons shirt, om met alle middelen niet af te glijden naar gedrochten van shirts zoals in deze column omschreven staan.

Abonneer
Abonneren op
61 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedback
Bekijk alle reacties