Sparta maakte gisteren bekend dat het 9.500 seizoenkaarten heeft verkocht. Dat betekent dat vanaf nu er geen plaatsen meer vrij zullen zijn die gekoppeld kunnen worden aan een seizoenkaart. Met een stadioncapaciteit van 10.599 plaatsen en een uitvak waar 500 supporters van de tegenpartij kunnen plaatsnemen heeft Sparta per wedstrijd nog 599 kaarten beschikbaar die in de vrije verkoop kunnen. Doorgaans zijn deze kaarten altijd snel verkocht en kunnen we ook dit seizoen weer rekenen op 17x een uitverkocht huis.

Meer tijd nodig

Wel moet gezegd worden, en zeker in vergelijking met andere clubs, Sparta meer tijd nodig had om alle seizoenkaarten uit te verkopen. Zeker gezien de wachtlijst die er al enige tijd was, is dit opmerkelijk. Zou dat dan toch te maken hebben gehad met de grillige thuisprestaties van vorig seizoen, waar met name het in de eerste seizoenshelft zo nu en dan erbarmelijk was om Sparta te aanschouwen?

Of heeft het te maken met de toenemende populariteit van stadsgenoot Excelsior die de achterban in Kralingen ziet groeien en nu het gepromoveerd is mogelijk ook seizoenkaarthouders van Sparta heeft weten te strikken? Een verschrikkelijke, maar niet onmogelijke gedachte. Net zoals je jobhoppers hebt die de ene voor de andere werkgever inruilen heb je ook voetballiefhebbers die vooral leuk voetbal willen zien en niet echt aan een club vast zitten.

Verbouwing noodzakelijk om meer seizoenkaarten te verkopen

Ondanks dat Sparta het volgens het fan onderzoek prima doet, lijkt dit seizoen de klad er een beetje ingekomen te zijn. Wil de club structureel blijven groeien om definitief aan te haken met clubs uit het linker rijtje van de eredivisie, dan zal uiteindelijk een verbouwing van het stadion bittere noodzaak zijn. Dat klinkt met een wat trage verkoop van seizoenkaarten wellicht wat vreemd, maar toch is dat het vliegwiel waar Sparta zich aan zal moeten katapulteren. De volgorde van de plannen lijkt prima te zijn. Het verbouwen van de Tonny van Ede Tribune en uitbreiding van de zeer winstgevende lounges en boxen waar sponsors graag geld uit geven, zorgt voor inkomsten die voor een groot deel direct aan het spelersbudget kunnen worden uitgegeven. Goede prestaties leiden weer tot verdere vraag naar seizoenkaarten en dus uiteindelijk naar de vraag van uitbreiding van de publiekscapaciteit.

Maar waar we niet anders dan de grootste complimenten kunnen geven voor de solide financiële en commerciële bedrijfsvoering van de club, blijft een verbouwing maar steken in ambtelijke molens en het drijfzand van bestemmingsplannen die nog steeds uiterst onzeker zijn. Sparta, onder diverse directies en bestuurders, is het de afgelopen vijftien jaar niet gelukt dan ook maar enige vordering te maken op dit dossier. Vraag is: ligt dit aan de bestuurders van Sparta die de lobby niet krachtig genoeg richting stadhuis kunnen inzetten en kunnen potentiele investeerders niet overtuigd worden van de toegevoegde waarde van onze club? Of hebben we te maken met halsstarrige ambtenaren en regelgeving die niet te beïnvloeden zijn en zitten we aan de commerciële bovengrens van het merk Sparta?

Andere clubs op stoom

Vergelijkbare clubs maken grotere stappen en krijgen het wel voor elkaar om hun stadioncapaciteit uit breiden. Zij begrijpen dat de eredivisie nog nooit zo populair is geweest als nu (bijna alle stadions zijn komend seizoen elke wedstrijd volledig uitverkocht, red.) en je het ijzer moet smeden waar het heet is. Zij lijken in tegenstelling tot Sparta behoorlijk op stoom te komen: NEC gaat van 12.500 naar 18.000 plaatsen, Go Ahead Eagles heeft vergevorderde plannen om van 10.000 naar 13.000 plaatsen te gaan, NAC is bezig met een verbouwing waarbij er 2.000 plaatsen bijkomen en zelfs Excelsior heeft meer concrete plannen dan onze club en heeft een plan klaar liggen om de capaciteit met 3.000 plaatsen uit te breiden. Dan is er nog het stadion van Cambuur dat helemaal klaar is om eredivisie-dromen te verwezenlijken.

Al met al genoeg zorgen. Het is aanhaken of afhaken in het gekkenhuis dat eredivisie heet. Waar de klok sneller lijkt te lopen dan de tijd die er is om plannen te realiseren. Een publicatie over het uitverkopen van de seizoenkaarten klinkt natuurlijk mooi en Sparta doet er goed aan dit soort berichten op haar socials te plaatsen. Maar wat verder inzoomen in het landschap van het betaalde voetbal laat helaas een iets minder rooskleurig beeld zien als de concurrentie in ogenschouw genomen wordt.

Abonneer
Abonneren op
60 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedback
Bekijk alle reacties